Translate

woensdag 7 november 2012

Van Gogh met Catalyst tools

Catalyst tools van Princeton zijn een nieuw schildersgereedschap, geschikt voor diverse soorten verf. Het is een soort schildersgereedschap wat verschillende structuren geeft aan de verftoets.

Om vertrouwd te raken met deze Catalyst tools, is het schilderen van een landschap heel geschikt. Dit kun je doen naar waarneming, vanuit de fantasie of naar een foto of bekend schilderij.
In dit voorbeeld schilder ik naar het ‘Korenveld met kraaien’ van Vincent van Gogh uit 1890.

Vincent van Gogh
Vincent van Gogh - Wheatfield with Crows -- oil on canvas 101x50 cm Auvers june 1890
 Meer informatie over dit schilderij: http://en.wikipedia.org/wiki/Wheatfield_with_Crows


Materialen:

·         Stevig papier of schildersdoek
·         Diverse Catalyst tools (wedges en blades)
·         Ara acrylverf, met eventueel Ara (gel)medium
·         lila violet A201
·         gele oker extra A319
·         gebrande sienna A61
·         lichtgeel A12
·         cadmium geel middel D13
·         sapgroen lak extra C292
·         briljant geel groen A283
·         titaan wit A1
·         blauw grijs B259
·         ultramarijn blauw licht B37
·         napels geel extra B313
·         transparant oxide rood B334
·         rauwe omber A69
·         oud delfts blauw B220
·         bloed rood lak D137
·         1 of meerdere afscheurpaletten
·         Fijn penseel

Eerste opzet

Het landschap begin ik met een eerste opzet van de grote kleurvlakken, zoals de lucht en het land. Dit doe ik met Catalyst wedge W-06 of soortgelijk W-01. Voor de basiskleur van de lucht neem ik lila violet en voor het land kies ik gele oker extra.
Vervolgens schilder ik met de smalle kant van Catalyst wedge W-05 de landwegen in de kleur gebrande sienna.

W-05

W-06



Het korenveld

Voor het schilderen van het korenveld met de karakteristieke verftoets van Vincent van Gogh is Catalyst blade B-05 maat 30 en B-04 maat 15 heel geschikt. Hiervoor neem ik lichtgeel als kleur en schilder ik het koren met licht golvende bewegingen.
Voor de verdere uitwerking van het graan gebruik ik cadmium geel middel en een mengsel van titaan wit met gebrande sienna. 

B-05



Langs paden en wegen

De landwegen bestaan uit bruine aardetinten en groen gras. De grasranden schilder ik met Catalyst blades B-03 maat 15 en B-01 maat 15 in de kleur sapgroen lak extra en briljant geel groen.
Zowel de landpaden en het koren werk ik verder uit met blade B-04 maat 15 in de kleuren napels geel extra,  rauwe omber en de prachtige kleur transparant oxide rood.

B-03

B-04

B-01




Massieve luchten vol beweging

Voor het schilderen van de lucht gebruik ik blades B-01 maat 30 en maat 15 en B-03 maat 30. Hiermee kan ik massieve luchtpartijen opzetten met de kleuren titaan wit gemengd met blauw grijs en ultramarijn blauw licht.




Kraaien boven het veld

Het schilderij verkrijgt nog meer dramatiek door de kraaien, welke vliegen aan de horizon en boven het korenveld. Om deze te schilderen, neem ik geen puur zwart, maar een subtielere en zeer donkere kleur, welke ik verkrijg uit menging van oud delfts blauw met bloed rood lak. 


Dit artikel is in oktober 2012 verschenen in Atelier Magazine:
https://www.ateliermagazine.nl/
 

Geen opmerkingen: